Skip to content

Historie Citroënu


Historie Citroënu

Automobilku s dvojitým šípem ve znaku založil v roce 1919 André Citroën (1878-1935). Už počátkem století rozběhl Citroën svůj první podnik na výrobu ozubených kol se šípovitým ozubením, jež se později stalo emblémem jeho automobilky. Od roku 1907 řídil a reorganizoval pařížskou automobilovou továrnu Mors, v roce 1914 byl jako poručík dělostřelectva povolán na frontu, ale už v roce 1915 byl zpátky v Paříži. Navrhl ministerstvu války, že vybuduje zbrojovku schopnou vyrábět 20 tisíc dělostřeleckých nábojů denně. Od vlády dostal požehnání i subvence a během pouhých šesti týdnů stály na nábřeží Javel, na jihozápadním okraji Paříže, nové budovy. Ještě před koncem roku nová továrna dodávala denně 35 tisíc dělostřeleckých granátů a André Citroën byl pověřen reorganizací zbrojovky v Roanne, ale i dalšími úkoly státního zájmu. Ihned po skončení války se však na nábřeží Javel vrátil, aby organizoval konverzi.

Za čtyři měsíce se zbrojovka proměnila v moderní automobilku a na jaře 1919 se v pařížském tisku objevily inzeráty na nový Citroën 10 HP- "první francouzský vůz vyráběný ve velkých sériích" . Do konce roku se jich prodaly přes dva tisíce, v roce následujícím pak více než 12 tisíc. Jméno Citroën se proměnilo ve značku a začalo dobývat svět.

Jednoduchý, ale solidní Citroën 10 HP (známější spíše jako typ A) o výkonu 13 kW dosahoval rychlosti 65 km/h při průměrné spotřebě 7,5 l benzínu na 100 km a měl, na svou dobu revoluční, levostranné řízení. Už v červnu 1921 následoval typ B 2 s výkonem 15 kW, který se vyráběl do roku 1926 a jeho celková produkce dosáhla 90 tisíc.Novinkou jara 1922 byl malý lidový vůz Citroën 5 CV o výkonu 8 kW a stejně jako dražší typ B 2 se dal koupit na splátky, což přineslo 80 000 prodaných vozů. Tehdy výrazně přispěly k motorizaci Francie a v roce 1925 se objevil obrovský světelný nápis " CITROËN " na pařížské Eiffelově věži, na které zářil až do roku 1934.

V říjnu 1924 byl představen Citroën B 10, první vůz své značky s celokovovou karoserií. Existoval se čtyřmístnou otevřenou i uzavřenou karoserií a vyráběl se jen do podzimu 1925, kdy jej nahradil modernizovaný typ B 12 se zdokonaleným podvozkem a brzdami na všech čtyřech kolech. Druhá polovina dvacátých let byla ve znamení úspěchů značky - typ B 14, pohledný a úspěšný automobil s motorem o výkonu 16 kW proslul mimo jiné tím, že jako první velkosériový vůz dostal podtlakový posilovač brzd. Nová unifikovaná řada s označením C4 a C6 o výkonech 22 a 33 kw, postupně i díky svým inovacím tvořila základ výrobního programu své značky až do roku 1932, jejich celková produkce překročila hranici 300 tisíc kusů. Polopásové vozy odvozené z typů C4 a C6 absolvovaly v letech 1931 a 1932 tisíce kilometrů slavné asijské expedice Croisiere Jaune, jejíž dvě větvě vedly mimo jiné přes Himaláje a napříč pouští Gobi. Na podzim 1932 byla představena nová řada automobilů Citroën 8 CV, 10 CV a 15 CV se zcela novými karoseriemi využívajícími velkoplošné výlisky. V roce 1934 tyto automobily dostaly nezávislé zavěšení předních kol, to však už automobilka Citroën žila ve víru zcela jiných událostí.

André Citroën totiž mezitím zcela propadl myšlence revolučního automobilu s pohonem předních kol. Při opakovaných cestách do zámoří se Citroën nadchl pro americký systém velkosériové výroby a v roce 1933 během několika měsíců od základů přestavěl nemalou část automobilky s cílem vyrábět tisíc nových vozů denně. André Citroën byl v té době pod velkým tlakem věřitelů a jeho nový vůz prostě musel mít úspěch. Po tom, co padla myšlenka na samočinnou převodovku a několik dalších v té době nerealizovatelných řešení, byl 24. března 1934 revoluční Citroën 7 CV s předním pohonem představen veřejnosti.

V polovině třicátých let vstupuje do společnosti koncern MICHELIN a rozsáhlou reorganizací oživuje automobilku. Zakladatel, nezapomenutelný André Citroen v únoru 1935 definitivně opouští podnik, jemuž dal jméno a 3. července odchází z tohoto světa, aniž by se dočkal nového rozmachu automobilky s dvojitým šípem ve znaku. Po druhé světové válce vroce 1947 byl představen užitkový vůz série H, který se vyráběl neskutečných 31 let (verze H, HY, HX, HW, HZ a 1600). Vříjnu 1948 se pak dočkala premiéry významná novinka - lidový vůz Citroën 2 CV s plátěnou střechou a vzduchem chlazeným plochým dvouválcem o výkonu pouhých 6,5 kW pohánějícím přední kola. Automobil, který si záhy vysloužil nesmrtelnou přezdívku " kachna ", předčil všechna očekávání, poptávka byla neuvěřitelná.

Podzim roku 1955 přinesl automobilovou revoluci jménem Citroën DS. Aerodynamicky tvarovaný, futuristický automobil s hydropneumatickým odpružením se rázem stal pojmem a vyráběl se plných dvacet let. A dodnes je " déesse - bohyně " atraktivním veteránem znalců značky.

Vdubnu 1961 byl představen automobil nižší střední třídy Ami 6, který byl roku 1969 nahrazen typem Ami 8.

V létě 1967 se objevila moderněji tvarovaná sestra typu 2 CV jménem Dyane a roku 1968 „pouštní“ Citroen Méhari s otevřenou karoserií z probarveného plastu.

Výsledkem fúze s italskou Masserati bylo luxusní kupé Citroën SM s italským motorem V6. Vzniklo však jen necelých 13 tisíc těchto pozoruhodných automobilů.

Poslední etapa bohaté historie minulého století, byla ve znamení rozvoje vozidel s hydropneumatickým odpružením. Citroën GS, zcela nový sedan nižší střední třídy, získal vroce 1971 titul Automobil roku. Následoval ho zcela nový Citroën CX - nástupce " bohyně " a držitel dalšího titulu Automobil roku.

V roce 1976 se automobilka Citroën stala součástí koncernu PSA Peugeot-Citroën, jehož součástí je dodnes. Téhož roku představila malý koprodukční typ LN s lehce upravenou karoserií kupé Peugeot 104. Novinkou podzimu 1978 byl Citroën Visa, kompaktní vůz nabízený buď se vzduchem chlazeným dvouválcem 652 cm3 z vlastní produkce, nebo s kapalinou chlazeným čtyřválcem 1124 cm3 od firmy Peugeot. V září 1982 debutoval nový sedan střední třídy - Citroën BX s motory 1360 a 1580 cm3, plynokapalinovým odpružením a 4,2 m dlouhou karoserií, jejíž tvary vznikly v italském studiu Bertone.

Na podzim roku 1986 byl představen nový malý vůz Citroën AX, jen 3,5 m dlouhý automobil s třídveřovou a o rok později pak i pětidveřovou karoserií. V květnu 1989 měla premiéru nová vlajková loď značky Citroën, luxusní 4,7 m dlouhý sedan XM s motorem vpředu napříč, předním pohonem a elektronicky řízeným plynokapalinovým odpružením nové generace. Pro Citroën získal vroce 1990 už třetí titul Automobil roku.

Automobilka Citroën patří mezi absolutně nejúspěšnější automobilky vhistorii. Potvrzením tohoto, byl zisk třetího místa (ze 700 automobilů) pro Citroen DS vsoutěži Automobil století.